Öresundsregatta visar framfötterna .. !
Jag har försökt ignorera det här ... men det går bara inte,
det måste krävas enorm okunnighet, respektlöshet och arrogans för att uttrycka en så här befängd idé, att vederbörande enligt uppgift är ansvarig för Malmö SS's kölbåtsegling gör det hela extra anmärkningsvärt ... därför informerar jag om det.
Hur ska vi få extra drag i vår sport? Slopa SM-statusen för de flesta klasserna!!
Svensk segling brottas fortfarande med sin otydlighet. Det är svårt att vara tydlig mot sponsorer, media och seglarna. Det är inflation i SM och klasser. Svenska seglare syns inte internationellt vilket får som följd att vår sport inte heller får några rubriker i media. Jag tror ett sätt att komma till rätta med en del av problemet är att slopa SM-statusen för samtliga klasser som det inte seglas NM/EM/VM i. Vi behöver flytta vårt fokus från det lokala planet till det Internationella. Vilka andra initiativ behövs för att öka konkurensen och statusen i svensk segling?
Den här vettlösa attacken mot svensk entypsegling kommer från Anders Nilsson,
en LYS-seglare som uppenbarligen har synpunkter långt bortom sin horisont,
originalartikeln med kommentarer hittar du på " Öresund Regatta"
En förtydligande kommentar ...
Blogginnlägget du refererar till är inte sanktionerat av Folkbåtsförbundet, utan bara mitt (Pär Björfjäll), det är inte särskilt välformulerat och har lite onödigt hård ton, det ber jag om ursäkt för ... men frågan om SM-status eller ej betyder ganska mycket för de enskilda förbunden och dess medlemmar.
... till det här blogginnlägget på Öresund Regatta
8 kommentarer:
Du ska absolut inte tolka det som ett angrepp på klassbåtsseglingen. Tvärtom. Vi satsar hårt på H-båt, J-24 och Melges 24 i malmö Segel Sällskap.
Det är en idé till att få fokus på klasser som är internationellt erkända. Öka möjligheten för våra seglare att så småningom möta internationell konkurrens.
Vi jobbar hårt för klassbåtsseglingen vad gäller både H-båt, J-24 och Melges 24. Alla erkända ISAF klasser.
H-båtsseglingen har ökat från 3 besättningar till nu i vår 12 i MSS från 2007 till 2009. Folkbåtsseglingen är lika stor.
Min blogg är min och inte Malmö Segel Sällskaps åsikt. Blanda inte ihop detta.
Konstigt att ni inte blev lika upprörda när 606-förbundets ordförande föreslog motsatsen, nämligen att SM-statusen endast skall få vara kvar för de som får mer än 30 båtar till start. Kan jag tycka.
Båda aspekterna borde kunna vara tillåtna att debattera utan att kallas "vettlösa"?
Nejdå, tonen var inte alls för hård. Dom som vill "utveckla" seglingssporten kan ju alltid försöka vinna SM eller t.o.m. Guldpokalen, det kallar jag utveckling ! Men det är väl enklare att nå'n gång vinna i LYS med/utan peke, en eller tre man, fock och propeller, eller röd bottenfärg och korvmackor. Då vill man såklart att media står på bryggan, för det lotteriet vinner man ju bara en gång.
Patrick L:
Att försöka trycka ner andra för att själv få sin vilja igenom kan aldrig vara ok.
Obs!
Detta har inget med Folkbåtsförbundet eller ens Folkbåt att göra, Folkbåten är faktiskt en av de få klasser som uppfyller Nilssons kriterier för att få SM-status, den har allt som krävs för ISAF-behörighet och skulle förmodligen få ett lyft om Anders ideér blev verklighet, så det är inte det saken gäller.
Nej...
"Folkbåten som kanske är norra Europas största och mest kappseglade kölbåtsklass måste väl ändå vara ett bättre alternativ än någon lokal svensk klass!?"
Detta skrev du i den förra debatten om detta (på regatta.nu). Vilka klasser tryckte du ned då?
Nä...jag tycker faktiskt inte att Anders "trycker ned" någon. Han tar upp ett förslag om hur vi kan öka nivån på SM-seglingarna genom att endast ge SM-status till internationella ISAF-klasser. Det ligger väl inte så där fasligt långt bort att åtminstone kunna diskutera detta utan att gå till personliga påhopp?
Att jag sedan inte alls tror det är rätt väg att gå, det är en annan sak. Trevlig helg!
Jag hittar faktiskt inte Folkbåten i ISAF´s lista.
Patrick L: Jag skrev faktiskt...
"Vi skulle behöva en liten smidig kölbåt, säker för nybörjaren, utmanande för experten, billig i drift, övernattningsbar, kunna kappseglas på två samt vara internationellt etablerad … vänta lite nu, det låter ju precis som en Folkbåt, ja det gör det faktisk, Folkbåten samlar större internationella startfält än någon av ovannämnda klasser, segelkostnaderna är låga, andrahandsvärdet stabilt och båtar finns det gott om, som kan användas både till cruising och racing, Folkbåten som kanske är norra Europas största och mest kappseglade kölbåtsklass måste väl ändå vara ett bättre alternativ än någon lokal svensk klass!? … om man nu måste välja."
... i den här sansade och konstruktiva diskusionen med många vettiga resonemang, där ingen ens antyder att man borde ta godiset från vissa klasser för att gynna andra.
Observera sista raden... "om man nu måste välja"
som är en kortform av...
"Jag tycker det är fel att försöka välja ut några båttyper “där folk kan samlas”. Varför skulle SSF ge sig in och gynna vissa båtar på andras bekostnad? Är det respektive klassförbunds eller båttillverkares relationer med SSF som skall avgöra vilka båtar som skall seglas i Sverige? Nej, låt marknaden avgöra detta precis som idag!"
...som du själv skrev i samma tråd.
Anders Nilsson:
Enda anledningen till att Folkbåten inte finns med på ISAF´s lista är att alla inom Folkbåtsvärlden ännu inte förstått att det kan vara en bra idé att finnas med där, och det beror framförallt på att man är rädd att ett VM skulle kunna ta visst fokus från Guldpokalen ... men den är som sagt kvalificerad och kommer att finnas på listan den dag det anses motiverat.
Varför denna aggressivitet?
Vi körde Guldpokalen i folkbåt för inte så många år sedan i klubben.
Jag blev bara förvånad över att klassen inte körde VM.
Skicka en kommentar