Wetstuff

Wetstuff

2009-11-11

Panik i Marstrand

SM och Guldpokal 2009
 
Efter att ha gjort vårt dittills bästa SM på Utö 2008 med en 6:e plats i lånad båt ville vi gärna visa vad vi kunde i vår egen båt "Panik".
SM skulle 2009 gå på Marstrand vecka 30 och skulle följas av Guldpokalen (Folkbåts VM) vecka 31.
Detta var ett tillfälle som inte fick missas, och jag lyckades ordna en lastbil via min arbetskamrat, vars sambo har en lastbil med rejäl kran, så vi var helt självförsörjande vad gällde lastning och lossning.
Allt gick hur smidigt som helst, och efter diverse meck var vi så klara för Tune-Up-race. Detta gick hyfsat med en 5:e plats.



Sedan var det dags för första dagen med 3 seglingar.
Vi tyckte väl att det gick sådär, men döm om vår förvåning när vi kom iland och fann oss själva på 4:e plats. Det var massor av diskningar och tjuvstarter. Vi tyckte nog att det hade varit stökigt på banan med mycket gap och skrik och röda flaggor, men vi hade redan från början bestämt oss för att köra enligt gamle Formel 1-mästaren Michael Schumachers devis: "Stay out of trouble" och hålla oss undan från stökiga situationer.
 

Nästa dag var det lite mer vind och krabbare sjö. 
Något som tydligen passade oss Karlshamnsbor, för vi var bästa svensk med serien 3-6-3 och åkte upp till en 3:e plats och bästa svensk.
 
Bara 3 elaka tyskar att fightas med (det var ett öppet SM), 
men vi var uppe och slogs i tysktrion ibland.
 
Nästa dag var det så dags för de 3 avslutande seglingarna.
Vi inledde med en 4:e plats och förstärkte vår position som bästa svensk. Sedan strax innan målgång i näst sista seglingen small kickbygeln (10 mm rostfritt) av och vi tappade till 9:e i denna segling. Efter en panikartad (ursäkta den oavsiktliga vitsen J ) reparation så hann vi inte alls fokusera på starten till 9:e seglingen och haltade runt banan med dåligt hissad stor (fallet sitter också i bygeln som brast) och dåligt kickad stor på länsen till en 10:e plats.
Detta resulterade i en 6:e plats totalt, men om man bortser från de tre elaka tyskarna i toppen så var vi 3:e svensk och hade gjort vårt bästa SM igen.
 
Sedan var det dags för Guldpokalen.
Vi avstod tune-up-racet för vi var ganska mörbultade efter 9 SM-seglingar i ganska tufft väder, så vi ägnade oss åt promenad runt ön och bastubad.
Det blev ganska ensidiga seglingar denna dag. Det blåste sydväst så det var lästart och först in till Skallens fyr som gällde. Vi lyckades vara på fel ställe vid fel tidpunkt hela dagen, så dagens resultat var ganska blygsamt.
Nästa dag hade SMHI lovat sydväst vridande till väst, så vi beslöt att köra enligt denna strategi: Lovartstart och slå direkt, och det visade sig vara lyckat.


Vi rundade som 3:a efter 1:a kryssen och länsade sedan upp oss till ledning. De elaka tyskarna var inte så elaka på länsen som på kryssen visade det sig. Sedan gjorde vi en klantig rundning upp på 2:a kryssen. Detta får sättas helt och hållet på skepparens konto. Vi tappade till 5:e på denna kryss, men gick återigen bra på länsen, och gjorde en fantomkryss på sista kryssen och slutade som 2:a en båtlängd efter 1:an.
Detta är det bästa enskilda race vi gjort på en Guldpokalsegling. Tidigare (Travemünde 98) hade vi varit uppe i ledning men slutat 3:a.
Denna dag gick vi konsekvent på högerkanten och vinden vred sakta från sydväst mot väst hela dagen så SMHI hade rätt.
Uffe som är politiskt engagerad på vänsterkanten, fick medge att han gillade denna typ av högervridning!
Sista dagen testade vi samma taktik igen men det gick inte alls, det var återigen lästart och in till Skallens fyr som gällde. Eller som en kille från Vadstena sammanfattade det.


'Nu vet jag hur Marstrandsfjorden fungerar'.
'Man ska alltid vara på andra sidan'
 
Denna dag gjorde vi återigen blygsamma resultat, 
men det räckte till en 16:e plats i det 51 båtar starka fältet.



Vi var näst bästa svensk så lite nöjda är vi nog, trots allt.
 
Vi skulle egentligen även seglat ett race på torsdagen också som var sista dagen på Gulpokalen.

Vi var ute och startade, men det kom en regnfront med vindvrid på ca.90 grader och hagel/regn och 23-25 m/s så seglingen blev annullerad. Det var ren överlevnadssegling in till Marstrand med sikt på ca.30 m p.g.a. regn.
 
Det var nog det tuffaste jag någonsin har seglat i.
 
Det var i detta väder som båten "Langeland" förliste i Kosterfjorden. 
Den var lastad med stenkross från Stärnö.
Snacka om singelolycka J
 
Det var synd att två fina seglingsveckor skulle avslutas på detta, men det bestående minnet från Marstrand är trots allt fina seglingar i frisk vind och GKSS hade perfekta arrangemang på havet med fina startlinjer och perfekta banor.
 
PAJ, Uffe & Håkan i SWE1274 "Panik"


http://picasaweb.google.se/folkbat/SMGP2009#


0 kommentarer: