Wetstuff

Wetstuff

2009-04-27

Folkbåtsintervju från mässan

Västkustens Expresseglare direktsände intervjuer med representanter för de olika klassförbunden i samband med båtmässan i Göteborg 2009.
Inslaget med Folkbåtsförbundet ligger nu ute på deras "X-Race TV".
Tack till Arne K Larssen som tipsade och bloggade det här först.

2009-04-03

"The Golden Cup"

Image: The Gold Cup   Photo: Eric Kaiser

Most Folkboat sailors are familiar with the Gold Cup. But – here some short information for our new (and yet to be) friends in the Folkboat Class.

The Gold Cup was donated by Konsul Hans Hagelstein in 1963 in memory of his father - Senator Alfred Hagelstein, to “Lübecker Yacht Club” in Travemünde. It is rather small, but consists of 1 kg pure gold. It was the start of the most prestigeful race in the Nordic Folkboat. To give the project an extra kicking start Hagelstein also donated a brand new Folkboat as first price in the first regatta 1963. Thus the Folkboat class had an international regatta which today gathers more than 60 Folkboats on the starting line most years. It is extremely hard to win the Gold Cup, and discussions about a World Championship in Folkboat have always ended in: Keep the Gold Cup – nothing could be more prestigeful both for the winner and for the Folkboat Class.

Still it isn´t the winner who gets the trophy, but his yacht club. And if the same yacht club has won the trophy 6 times it gets it forever. Probably none thought that would happen. But first the Danish “Kjøbenhavns Amatør sejlklub” managed to win it for good in 1974, and then “Kerteminde Sejlklub” in 1982 and 1994. Luckily both Clubs donated the trophy again, so today we still have this magnificent trophy, and an unbroken list of winners since 1963.

The Danes have dominated among the winners with 38 winners, followed by the Germans with 6 winners, and Sweden with 1 winner. The Gold Cup is traditionally arranged in northern Germany, Denmark or the south coast of Sweden. It is here the “center of gravity” for the Folkboat Class is.

2009 is the 6.th time the Gold Cup is arranged in Sweden, and it has newer earlier been arranged as far north as in Marstrand. Being one of the most active racing Classes for keel boats in the world, and especially in northern Europe we expect lots of boats. When this is written, in January 2009, sailors from six countries plan to participate, namely Holland, Germany, Denmark, Sweden, Finland and USA. Probably this is a new record.

But the Gold Cup is not only a tough race full of prestige. It is also a big social event where old and new folkboat friends gather, build tent-villages, go to restaurants and have a good time together. The statutes for the Gold Cup thus prescribe a program which both give competitive racing, but also time for social planned or unplanned events. And on the price giving ceremony you can count on some kind of price if you are the oldest, the youngest, have made the longest journey to the event, have the oldest boat and so on.

Welcome to the Gold Cup!

The Swedish Folkboat Club

2009-03-04

Öresundsregatta visar framfötterna .. !

Jag har försökt ignorera det här ... men det går bara inte,
det måste krävas enorm okunnighet, respektlöshet och arrogans för att uttrycka en så här befängd idé, att vederbörande enligt uppgift är ansvarig för Malmö SS's kölbåtsegling gör det hela extra anmärkningsvärt ... därför informerar jag om det.

Hur ska vi få extra drag i vår sport? Slopa SM-statusen för de flesta klasserna!!

Svensk segling brottas fortfarande med sin otydlighet. Det är svårt att vara tydlig mot sponsorer, media och seglarna. Det är inflation i SM och klasser. Svenska seglare syns inte internationellt vilket får som följd att vår sport inte heller får några rubriker i media. Jag tror ett sätt att komma till rätta med en del av problemet är att slopa SM-statusen för samtliga klasser som det inte seglas NM/EM/VM i. Vi behöver flytta vårt fokus från det lokala planet till det Internationella. Vilka andra initiativ behövs för att öka konkurensen och statusen i svensk segling?

Den här vettlösa attacken mot svensk entypsegling kommer från Anders Nilsson,
en LYS-seglare som uppenbarligen har synpunkter långt bortom sin horisont,
originalartikeln med kommentarer hittar du på " Öresund Regatta"

En förtydligande kommentar ...

Blogginnlägget du refererar till är inte sanktionerat av Folkbåtsförbundet, utan bara mitt (Pär Björfjäll), det är inte särskilt välformulerat och har lite onödigt hård ton, det ber jag om ursäkt för ... men frågan om SM-status eller ej betyder ganska mycket för de enskilda förbunden och dess medlemmar.

... till det här blogginnlägget på Öresund Regatta

2009-02-25

Jo-Jo är het nu ...

bild: Jo-Jo på väg ut

foto: "Gilda"

Ja , det kan väl knappast ha undgått någon att Folkbåt n:r SWE 2, ”Jo-Jo” nu är klar och seglar. Det är roligt att det väckt sådan uppmärksamhet i båtpressen* mm
– all publicitet för Folkbåten hjälper till att hålla klassen levande och aktiv. Här några korta avslutande rader på min artikelserie om renoveringen av Jo-Jo, världens näst äldsta Folkbåt.

Hur kommer man ide´n att renovera en gammal träbåt egentligen? Tja, man måste väl ha ett intresse för träbåtar, och en viss händighet. Tycka det är kul att snickra och skapa något. Vara den lite aktiva typen av människa, och vara fokuserad. En väl vald tidpunkt i livet att starta är ju när man drar ner på sitt arbetliv och blir pensionär på hel- eller halvtid. För det går åt mycket tid – på Jo-Jo har jag nog lagt ner runt 1500 timmar, inräknat all tid för inköp och planerande.

Tre år tog renoveringen, jag jobbade ungefär halvtid med båten. En del pengar går åt också. Jag har inte hållit någon reda på kostnaderna, men de torde väl ligga någonstans runt 150.000 SEK med segel och allt. Utslaget på 3 år känns det inte så tungt….

Men det har faktiskt varit mycket kul det hela. Det är svårt att tänka sig något mer kreativt. Man känner verkligen att det blir ett resultat, och att man får lön för mödan. Och en massa kul människor träffar man. Jag kan varmt rekommendera Dig som t ex ser pensionsåldern närma sig att fundera på ett sådant här projekt. Himla kul att sedan segla ut i båten också, både för tursegling och kappsegling.

Ny kölplanka, förstäv och akterstäv. 7 nya bottenstockar. 35 meter ny bordläggning och ca 13 nya spant. Ny ribb och duk på däck och rufftak, ny förlucka och alla däckslister. Ny mast, bom , nytt roder. Nästan hela inredningen ny – återställd i originalskick. Resten genomgånget, uppfräschat, fäst ordentligt, renskrapat, oljat, lackat.

Nu till seglandet: Sjösättningen blev en trevlig fest med ett 50-tal vänner närvarande. En extra knorr var att Tord Sunde´ns son Sture Sunde´n var närvarande, och bland annat passade på att visa upp Tord Sunde´ns första skiss till Folkbåten. Den är aldrig tidigare visad så vitt jag vet.

bild: Jo-Jo under segel

foto: "Gilda"

Första kappseglingen var DM för Stockholm på Vikingaregattan med 11 deltagande båtar. Jo-Jo ligger på minimivikt och vid renoveringen har jag siktat på att den ska bli kappseglingsmässig. Den borde alltså vara jämlik med en modern topptrimmad plastfolka. Och - i det vackra vädret och de fina lätt- och mellanvindarna (mina favoritförhållanden) lyckades vi vinna, och dessutom med ganska bra marginal. Konkurrenterna såg nog lite fundersamma ut – var månde detta sluta.

Iväg till SM på Utö. 25 båtar på startlinjen – alla hotta grabbar och tjejjer. Ganska frisk vind första två dagarna och lite skvalpig sjö på Mysingen. Härliga förhållanden och en härlig stämning vid bryggan, på krogen och i hamburgerkön. Halvbra resultat. Lite lättare vind sista dagen, och vi prickade in en 1.a och en 4.a – härligt. 8.e plats i sammandraget – inte dåligt i den hårda konkurrens som råder i Folkbåtsklassen.

Så iväg till sommarens andra höjdpunkt – Guldpokalen i Flensburg. Roligt att åka, bara för hela grejen. Lasta båt, dra ner till Tyskland, sova över på camping bland alla husvagnar, det fantastiska mottagandet och den fantastiska gästfriheten i Flensburger Yacht Club.

Men till kappseglandet: Tyvärr frisk till hård vind första tre dagarna. Andra seglingen kastade vi in handduken och seglade hem, det blåste nog ca 15 m/s då. Det finns gränser vad man vill utsätta en gammal dam för. Inte min favoritvind heller. (Det ska dock bli skärpning på den punkten – gastarna klagar på mig att jag börjar gnälla och segla dåligt som av en betingad reflex så fort det blir blåsigt…..).

Sista dagen lagom vind. Fin start och tuffa iväg. Plötsligt slår en jänkare och ligger på tvären för babords halsar mitt framför oss. Skrik och skrän och panikslå. Den dagen förstörd också… Så vi slutade 52.a av 65 båtar. Men kul hade vi, och på Guldpokalen i Marstrand i år kommer vi igen med friskt humör. Då jäklans!

Anders Olsen

* Segling, Båtnytt och inte minst här

2009-01-29

Sailing on the west coast of Sweden

After the Gold Cup regatta there is an excellent opportunity to spend some more time sailing in Sweden. Folkboat sailing is so much more then just racing and these waters are particularly well suited for Folkboat cruising. With small islands everywhere there are so many new potential natural harbours to explore. Keeping in mind that there are also lots of opportunities to fill up your supplies with fresh food in most villages, you do not need to plan all details of your trip ahead or carry boring groceries just because they can take long storage. Just go where the wind blows, the sun shines or where ever you think you find something of interest and you will have lots of fun.

Pic: MåseskärFrom Marstrand I would recommend to go north, assuming you are enthusiastic, filled up with groceries from Marstrand and still have many days vacation left. A good days sailing can take you a long distance today. If you already spent most of the day waking up after the regatta dinner yesterday, do not worry there are lots of options close as well, just look in the charts. If you prefer to stay in a harbour there are several fishing villages in a comfortable distance from Marstrand. Mollösund, Käringön and Gullholmen are all very nice and popular. All three have small shops for groceries and also one or two restaurants each. SW from Käringön you can see Måseskär lighthouse and the traditional lighthouse keepers buildings. If you plan for a night in a natural harbour some nice places is Slubbersholmen outside Mollön or Fågelskär outside Käringön. But of course there are many more options.

Between Gullholmen and Lysekil are one of my absolute favourite areas located, it seems as one can find a new favourite place in this small area every year...All the small islands around Gåsö and Storön seems to have endless opportunities and since some years there is a special chart available in well equipped stores to make navigation easier. (GPS is cheating...) Some also claim charts are cheating and that you can manage with a trained eye, so called ocular navigation, watch the seabirds, seabird navigation (standing seabirds in the water is a clear sign) and in worst case use your jib pole to feel the depth in front of your Folkboat, jib pole navigation.

When you pass Lysekil you will notice that the colour of the islands is now changing a bit. You will also see that there are bits and pieces missing from many islands, I think you will find stone from this area all over Europe. Malmön was one of the centres for this industry, passing Malmön on the west side you will see this very clearly.

Next recommended stop is Hållö, small natural harbour between Hållö and Hamnskär. This is the old pilot harbour and you might need some jib pole navigation to get in here, but here you will be rewarded with a fantastic atmosphere, old lighthouse keeper’s buildings and rocks perfectly polished by the sea. This is the perfect place for an evening meal on the polished rocks and some wine in the sunset. If you are more in a party mode Smögen is the place to go. It is also possible to take a small ferry from Smögen to Hållö if you want to combine these two. Leaving Smögen/Hållö you can take the inner route Sotenkanalen or sailing on the outside, sailing is not allowed in the channel even if you have downwind. This is a very nice passage anyway and a very good option if the winds are strong. In the middle of the channel there is a bridge that sailing boats can not pass, the bridge will open often and normally you do not need to wait more then 10 minutes. However this bridge is closed during the night.

Just north of the channel you will find Hunnebostrand, a little bit further Bovallstrand and in between some islands with excellent opportunities for staying overnight. Aspholmen, Kålö, Flatskär provides several good options for different wind directions.

Now we are getting close to favourite place 2: When you pass Hamburgö, it does not matter if you pass on west or east side, both are beautiful. There is a line ferry on the inside route, similar to the one at Marstrand but yellow instead of blue. Sailing is not allowed when you pass this ferry. (If you think I repeat this with sailing not allowed it’s because I did most of my Folkboat sailing with unreliable outboard engines). Anyway: North of Hamburgö starts the beautiful archipelago of Fjällbacka, you could easily spend a week here, when you come here you will understand why. Vedholmen is a true favourite but there many alternatives. The most interesting one is perhaps Väderöarna where you can find a good place to stay over night in the channel west of Storö or in the old pilot harbour on the south side.

If you now decide to continue for a day or two North I think you have practiced enough and will do just fine without my advice.

One thing to remember is that after Grebbestad there are no more shops for groceries until Strömstad (if you do not count the gas station at Havstenssund...) Normally I try to catch some Makrell here and most of the times I get enough.

Now some other tips:

Whether forecasts are at Swedish radio P1 in the morning and evening, of course it is in Swedish. If they say Kattegat Kuling there will be lots of wind, do not be afraid to ask a boat neighbour. If you hear some religious music a quarter to ten in the evening it is your boat neighbour getting ready to listen to the whether forecast. (There is always a religious program just before)

bild: bergskilar Most Folkboats are well equipped with a good anchor, perhaps due to the class rule, but you will also need some good wedges and a hammer. I was brought up using these wedges but I’m not sure if they are commonly used all over the Folkboat world so I’ll make a short description: The wedges are driven down into cracks in the rock and are equipped with a ring for you mooring line, the harder you drive them down the better you sleep at night...but you must take them up again when you leave. It is best if the person responsible for driving them down is not same person as the one who will take them out again...

I wish you all a fantastic sailing experience on the Swedish west coast!

Per Börjesson

2009-01-15

Färgkväll med Rosten

Ostkustens Folkbåtsklubb inbjuder till

Färg- och Epoxykväll med Rosten och Adam, Onsdag 4/2 19.00.

För träbåtsentusiaster och för kappseglare.

Hans "Rosten" Gustavsson berättar om båtfärger, speciellt alla nya konstiga bottenfärger. Dessutom har vi lyckats engagera Adam Robsson som är specialist på epoxy och båtfärger, varför vi utökat kvällen att även omfatta epoxy.
Rosten driver Captains/Watski Kommendörsgatan, och Adam jobbar på West Epoxy och har tidigare jobbat på International m fl ställen i branchen. Det dom inte vet om kvällens ämne är nog inte värt att veta.

Plats: Vikingarnas SS´klubbhus på Djurgården i Stockholm.
Avgift: 30 kr inkl kaffe och bulle.
Anmäl: senast söndag 1/2 till a_olsen@swipnet.se
eller 08/51230323,070/3917522.

Välkommen!

2009-01-12

Classic Folkbåt Samlade tips och idéer

Den mytomspunna "Träbåtspärmen" har idag äntligen klivit på det virtuella tåget, åker nu jorden runt i förstaklassvagnen "Tips & Trix" hos Svenska Folkbåtsförbundet ... sicket äventyr.

2009-01-03

”Trimning - ifrån botten till toppen samt i vågor”

Hämtat från LSS- hemsida

Arrangeras av och för IF-seglare, men LSS-medlemmar är också välkomna.

INBJUDAN

VIF inleder året med en helkväll på Långedrags SS, tisdagen den 13/1 kl. 18.30, på temat

”Trimning - ifrån botten till toppen samt i vågor”

Missa inte detta tillfälle att starta uppladdningen för seglingssäsongen 2009, eller bara för att träffa likasinnade! Tala gärna om, att du kommer med ett mail till Claes-Henrik Möse chm@bostream.nu Tre föredragshållare, med varsitt intressanta tema, hälsas välkomna:

1. "Teknik i manöver"

Varför det är så viktigt med att ha rätt teknik när man slår, gippar, och rundar märken mm. och hur man skall tänka för att bli bättre? Tomas Hurtig, mycket framgångsrik kappseglare i IF och tidigare i bl.a. 470, kommer att berätta om detta.

2. ”En snabbkurs i strömningslära - eller: "Varför seglare borde gilla våtslippapper”

Varför är det viktigt att ha en slät botten på sin båt? Och hur ska den se ut?

Pelle Lindell kommer att berätta om detta alltid lika aktuella ämne. Pelle är till vardags skeppsforskare på SSPA, och på fritiden kappseglare i bl.a. 606 (SM-vinnare 2008!) och 2.4mR. Han är också ledamot i Svenska Seglarförbundets tekniska kommitté.

3. Teknik vid segling i vågor

SM 2009 för IF-båtar kommer att seglas utanför Träslövsläge. Där kan vi förvänta oss större vågor än annars, när vi seglar inomskärs. Anders Brunström, som har många års erfarenhet av kappsegling med IF, kommer att berätta hur man styr och seglar fort i vågor. Anders har seglat IF sedan 70-talet och vann bl.a SM 1979 i Marstrand.


Styrelsen i VIF

2008-12-21

Julkort från Västkusten

God Jul & Gott Nytt År

och en ännu bättre sommar, önskas alla Folkbåtseglare,
inbillade som verkliga,
och alla ni andra också.

Marstrandsregattan 2008 ... foto: Peter Gustafsson

2008-12-12

Welcome to Marstrand

The Gold Cup for Nordic Folkboat will be arranged in Marstrand 25 -30 July 2009. The arranging club is GKSS – The Gothenburg Royal Yacht Club. Program: 25/7: measurement/registration. 26/7: measurement/registration/tuning up race. 27 -30/7: races. In this article you will find some informations around Marstrand, and the surroundings, which we hope will be interesting and helpful for all abroad Folkboatfriends. For US and UK sailors we hope to be able to offer some boats – contact Göran Börjesson for further discussions: o31926453@hotmail.com, or phone +4631926453.

Image: chart over Marstrand

The N:r 1 sailing center.

It's not hard to understand why Marstrand has become so popular among sailors. Situated on an island, with no privat cars allowed, and with very nice houses and surrounding nature, everybody strikes by its charm. You step onshore on the Marstrandön (“ön” = “the Island” in Swedish) either from your boat, or from the small blue ferry (F on the chart) which crosses the narrow sound from Koön every quarter of an hour. On Koön (“Cow island” in English) you can park your car, and its here the boats coming with trailers are put into the sea. Here the houses are a little newer, but still very traditionally designed. On Koön you also find the nearest camping (C on the chart) – about 10 minutes walk from the ferry. Tenting is forbidden on Marstrandsön .

In Marstrand there are several options for your accomodation. Besides the camping you have two other low budget alternatives: the youth hostel “Båtellet” (B), and , if you have a tenderboat, the guestharbour (H), where also the folkboat bridge will be. Why not chare a 6-bedroom on Båtellet on two crews? The very cheapest is of course to live in your boat. There are several hotels in Marstrand, Maritime and Grand Hotel are the most exclusive, but there are also smaller nice hotels. Hurry up to book your living! Also on the camping. Marstrand is extreamely popular in summer, and if you are late you must perhaps accept what you can get.

www.marstrand.se is recommended for further informations and booking. Or contact the touristoffice in Kungälv (www.kungalv.nu, 0046 303 18900) or Marstrand (closed in winter, 0046 303 60087).

It is easy to sail or trail the boat to Marstrand. Daily ferries for example from Kiel or Fredrikshavn to Gothenburg - have a look at www.stenaline.se.

Image: Marstrand

Fortress, herring and jet-set paradise.

The big fortress on top on the Marstrandsön is today the most spectacular finding from the history of Marstrand. In older days there was a wooden fortress, but the impressing fortress you will find today is mainly built during the 17.th century. Here the regatta party is planned to be. Marstrand is an old city, founded in the 13.th century. It has had its ups and downs, mostly depending on the herring. Lots of herring in the sea – rich fishermen – rich and blooming town. In the 19.th century Marstrand became the most popular bathing-resort for the jet-set of that time, led by the king of Sweden - Oskar II. It is from that time most of the charming architecture in the city developed.

Today most bathing and sunbathing takes place on the smooth and bulging rocks on the west side of the Marstrandsön – designed by the inland ice 10.000 years ago. There is a nice walking-path around the island if you feel for half an hours walk, especially recommended in the sunset. Marstrand has earlier also been an important commercial port, as it is very sheltered, and free of ice most winters.

You will find nice restaurants and all other things to make your stay enjoyable. Marstrand is since many years the base for GKSS – The Gothenburg Royal Yacht Club – wich of course has made it even more popular among sailors. Every year there are lots of regattas and other sailing events arranged in Marstrand by GKSS. In 2009 the Gold Cup for Nordic Folkboat will of course be the high-light (atleast seen with our folkboat eyes), but The Volvo Around the World Race in early summer, and the world cup in Match Racing are examples of other big events.

The race area for the Gold Cup is just outside the Marstrandsön on the Marstrand Fjord. Here you have the open sea in southwest, and in northwest a line of scerries and small islands ending in the old lighthouse Pater Noster which spreads its light over the neighbourhood at night.

Image: The Marstrand Fortress

The International Swedish Championship

for Folkboats is sailed just before the Gold Cup, and all abroad Folkboatfriends are welcome to participate. It is a race of its own, and you can of course choose to participate only in the Gold Cup, or only in the Int. Swedish Championship. The race is a part of the Marstrandsregatta – one of the GKSS highlights. Dont miss this possibility to try to learn the tricky currents of the Marstrand Fjord before the Gold Cup. They are weak, seldom more than one knot, but unpredictable. We wish you good luck – not even the old marstrandsailors understand anything from these currents. They are caused by a mix of the tiny tide (about 0,1 m), the winds, low pressures , and God knows what. And don't listen to the old fishermen – I think they understand as little as everybody else.

However – the Marstrand Fjord is a great water for racing, and finally the best crew usually wins. For details, keep an eye on www.gkss.se, www.folkbat.se, and your own Folkboat homesite for invitation and further informations.

If you want to expere something new and spectacular the Tjörn Runt Race (=Around Tjörn Race) is recommended. It is a long run race, and one of the most popular races on the westcoast of Sweden, with about 700 boats participating. It starts in the community of Stenungssund, 13 nautical miles northeast of Marstrand, the third Saturday in August. Preliminary 15/8 2009. Then you race 30 n m clockwise around the big island of Tjörn. Don’t miss the navigation between rocks and islands. And don’t miss the atmosphere in Stenungssund on the Friday evening before. More information on www.tjornrunt.nu or from the swedish westcoast sailors who knows everything about this.

Why not cruise?

Why not spend some weeks in the west coast archipelago cruising? Sail in and out between the islands – nicely designed by the inland ice. Take harbor in one of the old fishing communities, with nice restaurants and all you need, or in a natural harbor. In Sweden there is the “All mans Right” (“Allemansrätten” in Swedish). It says that you are allowed to be on privat ground as long as you dont disturbe the owner or destroy something. Dont litter, don’t make fire on the smooth rocks, don’t take more space than you need – live in harmony with the nature. We are right now producing an article “cruising on the west coast of Sweden” for our Gold Cup guests which will be sent out to all folkboatcountries soon. Or make the real thing if you have time enough: After cruising the west coast, take the Göta Kanal (Göta Channel) from Gothenburg across Sweden to Söderköping on the Swedish east coast. Then you cruise among the 100.000 islands in the archipelago going from Helsinki (the capital of Finland) over to Sweden and south to the city of Oskarshamn. Then you just have a tiny trip around the south of Sweden back to Denmark or Germany.

Finaly:

A big WELCOME to all folkboatfriends to Marstrand 2009! A little luck with the weather, and this will be one of your big sailing experiences!

The Swedish Folkboat Club.