Att Folkbåten är en av riktigt stora det vet alla, att den samtidigt är en av de minsta är nog inte lika känt. Så här är den, Folkbåten i skala 1:7,64 som då går under benämningen "miniFolkbåt"
Radiostyrda miniFolkbåtar på en frostig brygga vid någon Tysk insjö.
En miniFolka är 1 meter lång, 1.45 meter hög, 29 cm bred och väger 5250 gram. Den påträffas säkrast i Stockholmstrakten och i Tyskland.
Säkrast att hålla sig lite vid sidan om när knölvalarna är på hugget. En sillval tar ca: 70 m³ vatten i en munfull, undrar hur mycket en knölval klarar?
Nu har Niels redigerat filmsnuttarna från sommarens tur med DEN 621 "Louise" till en riktigt bra sammanhängande historia, vi känner igen inledningen från "Proefvaart met Louise" som tidigare har presenterats på den här bloggen. Edit: 2008-01-29, "Proefvaart met Louise" samt övriga småsnuttar om "Louise" är nu borttagna från Youtube, men kondenserade till den här filmen, "Louise - delivery".
Det är många som undrar hur man navigerade förr i tiden, utan vare sig gps, sjökort, kompass eller sextant. I Folkbåtsnytt no:2 från 1984 finns det en utförlig beskrivning av hur man gick tillväga, och nu återges den här för att denna gamla nyttiga kunskap inte skall gå förlorad. Det finns en större och tydligare version här
Lördagen den 6/10 startade Transat 6.50 flottan sin färd från Funchal på Madeira, till Salvador de Bahia i Brasilien. Det 88 båtar stora startfältet består till hälften av entypsaktiga standardbåtar(serie), övriga är experimentbåtar(proto). Det handlar alltså om två helt olika båttyper i samma klass ... Mini 6.50
Något av det konstigaste med den här regattan, är att bägge båttyperna är blandade på samma resultatlista. Transat 6.50 består faktiskt av två helt separata tävlingar. Vid närmare efterforskning så visar det sig att det finns två resultatlistor, frågan är bara varför man överhuvudtaget har en totalista, som inte bara är onödig, utan även förvillande, då alla verkar tro att det är den som gäller, fast den egentligen är ganska ointressant.
På väg ut till starten, 3100 sjömil har de framför sig.
Man kan lätt följa den här seglingen via den bästa race trackern världen skådat. Totalt sett är Transat 6.50 websidan solklar vinnare i kategorin "större seglingsevenemang", trots den mycket luriga "frengelskan" som ibland kan vara totalt obegriplig, som i fallet med "the rope swivel", där alla ickefransktalande personer fick något att fundera på, nästa rapport är lyckligtvis bättre översatt.
Det är dessvärre inte första gången Bådmagasinet publicerar rena fantasier, skärpning, hur svårt kan det vara att kolla fakta?
Det vore väldigt bra om Volvo Ocean Race kunde ta lite intryck av Frassarnas pigga hemsida, och fixa till sin egna trötta gamla skitsida, som har en enorm förbättringspotential.
A short highlight of the Transat 650 in 2007 sailed by Lucas Schroder on the T-Mobile One NED 633
Efter att ha sett den här filmen, blir man faktiskt lite sugen. visst, det låter knäppt, men den förmedlar en känsla av det storslagna i den här grejen.
When the going gets tough, the tough get going. Bildkälla
Naturligtvis blir det en och annan krasch vid windsurfing på den här nivån, det är oundvikligt och en del av vardagen för de här atleterna, för oss andra är det underhållning av hög klass.
Snart är det fredag och då kommer bloggiganten Blur med sitt "Äntligen fredag", men på den här lilla bloggen blir det seglingsvideo redan nu. Snyggt foto, häftiga kameravinklar, inget intro, inga intervjuer, minimalt med närbilder på winschande vevgubbar, till och med musiken passar. Det här är seglingsfilm när den är som bäst, man behöver inte ens gilla segling för att uppskatta den här filmsnutten.
Efter några år i marvatten har nu den traditionella Officersseglingen återuppstått, entusiasmen var stor och succén ett faktum, så det här lär fortsätta.
Spänd koncentration innan start.
Jakten på ledaren är i full gång.
Att det här är kul är inget att ta miste på, leéndena blir bara bredare och bredare.
Intressant vy, massor av "power" i det storseglet.
Nu fokuserar man på det stundande målskottet.
Obligatorisk motljusbild medan vi seglar hemåt...
...och en till. Nu vankas det ärtsoppa med punsch, prisutdelning och sånt på officersmässen, eller garnisonsmässen som den numera kallas.
Den här seglingen har sin upprinnelse under 2:a världskriget, när världen stod i brand och det låg minor överallt. För att GKSS skulle kunna genomföra sina regattor behövde man militärens tillstånd, som tack för hjälpen anordnade man Officersseglingen, militärens egna lilla regatta. Båtar fick de låna, oftast var det Folkbåtar som kom till användning och det passar ju bra för Folkbåten är också en produkt av beredskapstiden, då behovet av en enkel och billig båt som kunde produceras lokalt av inhemskt material blev påtagligt.
Efter några års uppehåll genomfördes nu Officersseglingen igen, torsdagen 2007-09-27, under utmärkta förhållanden. Vindriktningen var NO och vindstyrkan ca 10 m/s. Tävlingen seglades som varnligt i Folkbåtar, som Folkbåtsflottiljen ställt till förfogande. Totalt kom 3 båtar till start, där respektive båt seglades av en ägarföreträdare och i övrigt av medlemmar ur GS GBG. 8 medlemmar ställde upp och fördelades på de tre båtarna. Det blev en indelning enligt nedan:
Flyg- och Marinmedicinska avdelningen:
Rorsman: Carl Johanson
Gastar: Lars Fridman, Mikael Nordlund.
Ägarföreträdare: Pär Björfjäll
Staben FömedC:
Rorsman: John Halvarson
Gastar: Mats Norhult, Lars Andrén
Ägarföreträdare: Jan Lybeck
Fömed:
Rorsman: Gunnar Johansson
Gast: Björn Skoog
Ägarföreträdare: Kjell Johansson.
GKSS tävlingskommitté, genom Bert Isaksson och Kerstin Holmberg lade en bana som skulle ta ca 1 timme att segla. Första båt var i mål efter dryga 58 minuter, andra båt efter dryga 59 minuter och tredje båt efter lite drygt en timme.
Flyg- och Marinmedicinska avdelningen G R A T T I S !
Staben FömedC
Fömed
Efter genomförd segling och iordningställande av båtar styrde kosan till Garnisonsmässen KÄRINGBERGET, där ärtsoppa och pannkakor väntade. Därefter skedde prisutdelning och berättades glada seglarhistorier.
För nästa år kommer GKSS tävlingskommitté att lägga in första torsdagen i september, 2008-09-04 som tävlingsdatum för Officersseglingen. Förhoppningen är då att fler båtar finns att tillgå och ett större antal medlemmar ur GS GBG vill vara med och segla.